پرسپولیس زلزله

 

  • پنالتی های نیشیمورا در بازی ایران و لبنان را با دربی مقایسه کنید!
  • رضا غیاثی: پنالتی ها را با دربی مقایسه کنید شاید در بازی های داخلی خودمان از کنار این خطاهای کوچک به راحتی بگذریم اما می بینیم که در دیدار ها این نوع خطاها جدی برخورد می شود

     

    به بهانه 2 پنالتی که داور ژاپنی در بازی دیروز برای تیم ملی ایران اعلام کرد کارشناسان داوری بار دیگر نسبت به قضاوت محسن قهرمانی در دربی 76 انتقاد کردند.

    تیم ملی فوتبال کشورمان چهارشنبه شب در چارچوب بازی های انتخابی جام ملت های آسیا موفق شد لبنان را با 5 گل در هم بکوبد تا به نوعی انتقام بازی شهریور ماه را از این تیم بگیرد و مرهمی باشد بر زخم های فوتبال ملی. ایران در بازی آخرش با لبنان به شدت از داوری و وقت کشی های بازیکنان لبنانی گله داشت که مماشات داور با آنها شرایط سختی را برای مان رقم زد. این بار اما در تهران شرایط متفاوت بود. نیشی مورای سرشناس نظر لطفش شامل ایران بود و دو پنالتی او شرایط را به کلی به سود ایران گرداند. پنالتی هایی که فریاد تئو بوکر آلمانی را به همراه داشت.

     

    او در پایان بازی گفت: «اینجا همه چیز بر ضد ما بود. به هیج عنوان رفتار خوبی با ما نشد و فکر نمی کردیم چنین اتفاقی رخ دهد. می توانم بگویم پنالتی اول هدیه ای به ایران بود.»
    او باهوش بود و این حرف ها را مطرح کرد تا ذهن خبرنگاران حاضر در کنفراس را از مسئله تبانی شاگردانش با قطری ها دور کند. پیرمرد خوش اخلاق آلمانی می دانست که باید برای این رسوایی پاسخگو باشد اما به زیرکانه ترین شیوه از آن فرار کرد. او توپ را به زمین نیشی مورای ژاپنی انداخت. یکی از کاندیداهای اصلی حضور در جام جهانی . دو پنالتی این بازی بهانه خوبی بود تا کارشناسان داوری باری دیگر به یاد بازی دربی بیفتند. شاید اگر در دربی 76  محسن قهرمانی هم به اندازه نیشی مورا پنالتی می گرفت ، شرایط به کلی فرق می کرد. این البته توصیه ای است که هوشنگ نصیرزاده دارد!

     

     


    هوشنگ نصیرزاده: کاش داوران ما هم ژاپنی پنالتی می گرفتند
    هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال در مورد قضاوت نیشیمورا ژاپنی در این دیدار گفت: «صحنه پنالتی اول را دقیق دیدم و تصمیم داور کاملا صحیح بود. بر خلاف گفته آقای فردوسی پور دز حین گزارش مسابقه، چون بازیکن لبنانی پای ستون دژاگه را زد بدون شک این یک خطا پنالتی است.»
    او در مورد پنالتی دوم گفت: «در صحنه دوم هم تصویر را از بالا دیدم و احساسم این است که بازیکن لبنانی دستش را با دژاگه قفل کرده بود و به نظر پنالتی می رسید. راستش باید بگویم ای کاش داورهای ما هم در بازی های داخلی ژاپنی سوت می زدند تا خیلی از این اتفاق ها نمی افتاد.»

     

     


    علی خسروی: کاش داوران ما هم ژاپنی پنالتی می گرفتند
    علی خسروی دیگر کارشناس داوری فوتبال هم گفت: «شانس آوردیم که در دقیقه 19 بازی پژمان منتظری از زمین اخراج نشد. این مدافع با کف پا زانو حریف را لگد کرد که جریمه این حرکت در قوانین داوری کارت قرمز مستقیم است. در دقایق 38 و 63 هم نیشیمورا از دادن کارت زرد به بازیکنان خاطی لبنان به راحتی گذشت. همچنین در دقیقه 34 کرنر واضحی که باید به سود ایران گرفته می شد ضربه دروازه به سود لبنان اعلام شد.»
    او در مورد دو صحنه پنالتی این بازی گفت: «در مورد پنالتی اول باید بگویم که در چنین لوکیشن هایی تصمیم گیری بر عهده خود داور است اما کمک داور با دخالت خود به نوعی به داد نیشیمورا رسید تا این پنالتی صحیح نادیده گرفته نشود. اما در مورد پنالتی دوم نمی توان نظر قاطعی بدهم چرا که در تصاویر تلویزیونی جزئیات کار آن طور که باید مشخص نبود.»
    خسروی در پایان گفت: «می بینم این داور بین المللی در چنین دیدار ساده ای 6 یا 7 اشتباه عجیب را مرتکب می شود که به نظر من این اتفاق برگرفته از دو عامل است، اول اینکه نیشیمورا این بازی را دست کم گرفته بود و دوم خستگی ناشی از بازی های جی لیگ و بازی های آسیایی. همیشه نباید گفت چون داور در تعیین برنده مسابقه تاثیری نداشته پس اشتباهات او هم اهمیت ندارد. جالب اینجاست که ناظر دیدار هم چندان شناخته شده نبود و مطمئنا جرات دادن نمره پایین به نیشیمورا نخواهد داشت. اگر داوران کشور ما چنین قضاوت ضعیفی را انجام می دادند بدون شک از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار می گرفتند. من به عنوان یک کارشناس عقیده دارم نیشیمورا باید خوش شانس باشد تا فرصت قضاوت در جام جهانی 2014 را پیدا کند، هر چند نفوذ ژاپن در کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شده که در 25 سال اخیر یک تیم داوری از این کشور در ادوار مختلف جام های جهانی حضور داشته باشد.»

     

     


    رضا غیاثی: پنالتی ها را با دربی مقایسه کنید
    رضا غیاثی از کارشناسان کهنه کار داوری فوتبال کشورمان هم در این مورد گفت: «اول از همه به ملی پوشان ایرانی تبریک می گویم که بازی را بردند و امیدوارم با این پیروزی به روزهای خوبشان بازگردند. به هر حال می بینیم که در مورد صحنه های این دیدار کارشناسی ها با هم متفاوت است. من حیرانم که چرا تصمیمات نیشیمورا در این بازی به برخی از آقایان برخورده است. چه پنالتی ها صحیح باشد چه نباشد تیم ملی پیروز شده. این داور، داور بی طرفی است. او یکی از بزرگترین داوران آسیا است و در جام جهانی 2010 چهار دیدار را سوت زده و در این دیدار هم حق را به او می دهیم. از نظر آموزشی بهتر است صحنه های مشکوک در دربی 76 را در کنار این صحنه ها بگذاریم تا بتوان قضاوت بهتری کرد. شاید در بازی های داخلی خودمان از کنار این خطاهای کوچک به راحتی بگذریم اما می بینیم که در دیدار ها این نوع خطاها جدی برخورد می شود.»

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: